Gwarancją bezpieczeństwa dla naszych pracowników jest przynależność do Związku Agencji Pracy tymczasowej (ABU). Członkostwo w nim to nie tylko zabezpieczenie przestrzegania i stosowania przepisów prawa. To również wyrażenie zgody na niezależne kontrole z ramienia ABU.
Kodeks uczciwych praktyk, jest obowiązkowym kryterium członkostwa i stanowi integralną część regulaminu wewnętrznego ABU.
Jaki jest cel kodeksu? Przede wszystkim zapewnienie pracownikom migrującym większego bezpieczeństwa, podniesienie standardu jakości usług i przyczynienie się do uczciwej konkurencji oraz polityki równych szans w branży. Poniżej znajdziecie główne zasady sformułowane w kodeksie uczciwych praktyk. Warto je poznać przed wyjazdem do Holandii!
Największym priorytetem jest bezpieczeństwo i zdrowie pracowników migrujących. Należy dołożyć wszelkich starań aby nie zostały one w żaden sposób zagrożone.
Członkowie i ich agencje zobowiązują się do prowadzenia przejrzystego procesu rekrutacji w oparciu o Fair Recruitment Code. Kandydaci mają otrzymywać rzetelne i zgodne z prawdą informacje na temat zakwaterowania i zatrudnienia w Holandii
Umowa o pracę tymczasową oraz jej wszelkie załączniki powinny zostać sporządzone w dwóch wersjach językowych – w języku niderlandzkim oraz języku ojczystym kandydata. W przypadku wynagrodzenia, zgodnie z CAO – pracownicy migrujący oraz holenderscy pracownicy tymczasowi otrzymują równe wynagrodzenie za taką samą pracę.
Przepisy Kodeksu uczciwych praktyk wyraźnie wskazują obowiązek rejestracji pracowników migracyjnych w rządowym podstawowym rejestrze ewidencji ludności.
Agencja rekrutacyjna ma obowiązek przekazać kandydatom wszystkie niezbędne informacje na temat zakwaterowania i jego kosztów. Mogą oni korzystać z mieszkania prywatnego lub oferowanego przez agencję. W drugim przypadku warto zapoznać się z następującymi kwestiami:
– czy zakwaterowanie posiada certyfikat SNF? Certyfikat ten świadczy o jakości lokacji. Warto wiedzieć, ze w przypadku naszej Agencji, wszystkie lokacje posiadają certyfikat SNF.
-Agencja ma prawo nałożyć na pracownika koszty zakwaterowania, zgodnie z wytycznymi zawartymi w ABU
-w przypadku wypowiedzenia umowy przez pracodawcę, agencja ma obowiązek stworzenia możliwości wynajmu lokalu mieszkalnego przez okres co najmniej 5 nocy.
Agencja pracy tymczasowej ma możliwość dokonywania potraceń z wynagrodzenia pracowników tymczasowych. Dotyczy to jednak wyłącznie grzywien sądowych lub administracyjnych – np. mandatów. Rozliczanie innych rodzajów kosztów – bez zgody pracownika – jest niedozwolone. Warto jednak zwrócić uwagę, że w przypadku świadomego spowodowania szkody pracodawcy lub wynajmującemu, pracownicy mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności za swoje działania, do wysokości rzeczywistych kosztów.
Agencja ma obowiązek informowania pracowników migracyjnych na temat życia i pracy w Holandii jeszcze przed podpisaniem umów wstępnych w kraju pochodzenia. W tym zakresie należy stosować się do wytycznych ze Statusu uczciwych praktyk rekrutacyjnych ABU
Członkowie mają obwiązek wskazania pracownikom migrującym dostępnych kursów językowych w gminie pobytu.
Każdy pracownik ma możliwość złożenia skargi na niestosowanie przepisów Kodeksu uczciwych praktyk. W pierwszej kolejności należy zgłosić zastrzeżenie do agencji zatrudnienia. Jeżeli nie zostanie ona rozpatrzona, należy skorzystać z dalszej procedury wskazanej w dokumencie.
Masz pytania w tym zakresie? Skontaktuj się z nami. Dla nas liczy się jasny przepływ informacji, w ten sposób bowiem obie strony wspólnie dbają o dobrą współpracę.